12 آوریل 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در مجله Environment International نشان داده است که افزایش دما با خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل وضعیت هایپرگلایسمی هایپراسمولار(HHS)، کتواسیدوز دیابتی (DKA) و هیپوگلایسمی در بیماران دیابتی مرتبط است.

با گرم شدن کره زمین، مطالعات نشان داده اند که تعداد روزهای با گرمای شدید افزایش یافته است. قرار گرفتن در معرض گرما با پیامدهای نامطلوب سلامتی، از جمله مرگ و میر مرتبط است. بیماران دیابتی به دلیل شرایط پاتولوژیک خود مانند اختلال در تنظیم حرارت و خطر کم آبی بدن، به طور خاص در هنگام قرار گرفتن در معرض گرما، آسیب پذیرتر هستند.

قرار گرفتن در معرض گرما در دمای محیط با بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از دیابت در بیماران دیابتی مرتبط است. با این حال، هیچ وضوحی در ارتباط بین قرار گرفتن در معرض گرما و بستری شدن در بیمارستان برای موارد اضطراری هایپرگلایسمی مانند HHS،DKA  و هیپوگلایسمی وجود ندارد.

با توجه به موارد فوق، دکتر تاکئو فوجیوارا و همکارانش از گروه ارتقای سلامت جهانی، در دانشگاه پزشکی توکیو، این مطالعه را برای روشن کردن تاثیر قرار گرفتن در معرض گرما در بستری شدن بیماران دیابتی در بیمارستان برای HHS،DKA  و هیپوگلایسمی انجام دادند.

محققان از مدل تاخیر غیرخطی توزیع شده برای ارزیابی اثرات غیرخطی و تاخیری قرار گرفتن در معرض گرما بر بستری شدن در بیمارستان به دلیل موارد اضطراری هایپرگلایسمی استفاده کردند. برای این منظور، محققان داده‌های مربوط به بستری شدن روزانه در بیمارستان برای موارد اضطراری هیپوگلایسمی و هایپرگلایسمی(به عنوان مثال HHS یا DKA) را از یک پایگاه داده اداری سراسری در ژاپن استخراج کردند. محققان این داده ها را با درجه حرارت در هر استان ژاپن در یک دوره ی زمانی از سال 2012 تا سال 2019، مرتبط کردند.

بر اساس این مطالعه، نویسندگان یافته های زیر را گزارش کردند:

· خطر نسبی ترکیبی(RR) برای شرایط اضطراری هایپرگلایسمی ناشی از قرار گرفتن در معرض گرما و اثر گرمای شدید از صفر تا 3 روز تاخیر، به ترتیب 1.27 و 1.64 بود.

· خطر نسبی ترکیبیبرای اثر گرما بر هیپوگلایسمی و اثر گرمای شدید بر بستری شدن در بیمارستان از صفر تا 3 روز تاخیر، 1.33  و 1.65 بود.

· این ارتباط ها با نوع دیابت و نوع اورژانس های هایپرگلایسمی سازگار بود و به طور کلی با مناطق سازگار بود.

محققین نوشتند: بر اساس اطلاعات ما، این اولین مطالعه ای است که ارتباط بین دمای محیط و شرایط اضطراری هایپرگلایسمی و هیپوگلایسمی را از طریق استفاده از مدل تاخیر غیرخطی توزیع شده نشان می دهد، که امکان ارزیابی اثرات غیرخطی و تاخیری دمای محیط را فراهم می کند. نتایج مطالعات قبلی که اثرات دمای محیط را بر بیماران دیابتی را بررسی کرده بودند به بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر به هر علت محدود بود.

محققان گفتند: یافته های ما نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض گرما با افزایش خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل HHS، DKA و هیپوگلایسمی مرتبط است. این مطالعه ممکن است برای انجام اقدامات پیشگیرانه برای خطر هیپوگلایسمی و موارد اضطراری هایپرگلایسمی کشنده، مفید باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/rising-temperature-tied-to-risk-of-complications-and-hospitalization-among-diabetes-patients-109413